Gastles over pesten

Voel je veilig in de klas

Door mijn pestverleden weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om je veilig te voelen in de klas. 

Een groep mensen waar je een heel jaar, maar meestal een langere tijd, in dezelfde samenstelling de dagen doorbrengt. 

Doordat ik het gevoel van veiligheid gemist heb, doe ik nu mijn best om de kinderen te helpen die op de basisschool of middelbare school zitten (+/- 10 tot 16 jaar).

Pesten kan onzekerheid en andere dingen met zich meebrengen.

Het kind voelt zich:

  • onzeker
  • buitengesloten
  • eenzaam
  • onbegrepen
  • niet goed genoeg
  • angstig

We gaan aan de slag met:

  • onzekerheid op diverse gebieden
  • betere omgang met andere kinderen
  • subassertieve houding leren krijgen
  • leren omgaan met emoties, gedachtes en gevoelens
  • eigenwaarde

Na de les ervaart hij/zij:

  • met een fijn gevoel naar school toe gaan
  • zin hebben in buitenschoolse activiteiten 
  • zich bij de klas/ groepje horen
  • zin hebben in de toekomst

Kennismaking

Wanneer de aanvraag voor een gastles is binnengekomen, neem ik contact op. 

Dan spreken we persoonlijk af of bespreken digitaal de zaken door. Vragen als:

  • datum en tijdstip
  • voor welke groepen
  • groepsgrootte
  • bijzonderheden 
  • wensen vanuit school

Als de datum verderop in de toekomst ligt, hebben we tussentijds regelmatig contact.

Ik stel het erg op prijs als de school bekend maakt naar de leerlingen en hun ouders toe, dat ik kom en wat voor les ik kom geven. 

Mochten er vragen zijn, kan ik daarop in spelen of van te voren/ achteraf na zitten met leerlingen of ouders indien dat nodig is.

Dag van de les

Pesten komt helaas op elke school voor. Als ervaringsdeskundige op dit gebied weet ik als geen ander dat het echt belangrijk is om aandacht te geven aan het onderwerp pesten.

Kinderen gaan zich steeds eenzamer voelen, worden nergens bij betrokken en keren in zichzelf waardoor het kind een achterstand oploopt op zowel sociaal vlak als met het schoolwerk.

Op de dag dat we de les(sen) hebben gepland, ben ik op tijd aanwezig. Zo kunnen we nog de laatste puntjes of bijzonderheden bespreken.

Als ik in de klas kom, stel ik mijzelf voor zodat de kinderen (en juf/meester) weten wie ik ben.

Ik vertel over o.a.:

  • mijn verleden
  • over mijn boek
  • wat pesten met mij gedaan heeft
  • wat pesten nog meer met iemand kan doen


Tussendoor gaan we opdrachten doen zodat de kinderen zelf ook bezig zijn en bewust worden van belangrijke punten.

Richting het einde van het uur is er nog gelegenheid om vragen te beantwoorden.

Achteraf

Na de les

Na afloop van de les bespreek ik graag met de juf/meester wat haar/zijn ervaring is.
Zijn er punten waar ik meer aandacht aan kan besteden of op kan letten?
 

Ik ontvang graag de gemaakte foto's  (eventueel gezichten onherkenbaar gemaakt) welke ik kan plaatsen op mijn website en/of socials. 

Extra begeleiding

Het is mogelijk dat ik na de gastles langer op school blijf, om zo met hulpvragen op een laagdrempeligere manier te kunnen helpen.

Dit kan zowel voor de kinderen, leraren of ouders. Daarom is het belangrijk om voor mijn komst kenbaar te maken dat ik kom en wat ik kom doen. 

Interesse in een gastles?

Wil je voor jouw school een gastles door mij verzorgt hebben? Neem dan contact op om een afspraak te plannen.

Informatie over de gastles:

  • duur +/- 75 minuten
  • maximaal 30 kinderen per groep
  • inclusief materiaalkosten
  • exclusief reistijd- en kosten a 0,67 per km

Voor begeleiding na de gastles op school, in mijn praktijk of elders:
informeren naar de mogelijkheden.
We komen er samen wel uit!

Prijs op aanvraag.